När du köper bostadsrätt
Att köpa en bostad är för många en av de största
investeringarna som görs i livet. Det är ofta stora lån och med en varierande
ränta över tid. För att kunna trygga den individuella ekonomin behöver
samtidigt föreningens ekonomi vara stabil och inte bjuda på obehagliga
överraskningar. Vi vill att du ska trivas i din lägenhet och föreningen, vilket
förutsätter ett ömsesidigt samarbete.
Som köpare/innehavare av en bostadsrätt behöver du ta del
av information
Som köpare av en bostadsrätt behöver du sätta dig in i
föreningens stadgar och ekonomi, för att förstå vad som belastar föreningens
ekonomi och vad påverkar att månadsavgiften behöver förändras. Du behöver även
engagera dig i vad som händer i föreningen och gemensamhetsanläggningen (GA)
som vi delar med de två övriga föreningarna inom området (Brf Nockebylunden och
Brf Nockeby Backe). Gemensamhetsanläggningen består bl.a. av trädgården runt
våra hus, gångvägar, lekplatsen samt garaget. Du bör även delta vid gemensamma
arbetsdagar och närvara på den årliga föreningsstämman.
Ett sätt att hålla sig uppdaterad är att läsa de
nyhetsbrev som skickas ut, samt att ta del av informationen som finns på
föreningens hemsida: https://brfnockebyterrass.se
Tänk på att det som händer i föreningen påverkar din
bostadsinvestering!
Styrelsens arbete
Enligt stadgarna ska vår styrelse bestå av minst tre (3)
och max fem (5) ordinarie ledamöter samt minst en (1) och max fyra (4)
suppleanter. Som boende i en bostadsrättsförening bör alla medlemmar under
någon period engagera sig i styrelsearbetet vilket skapar kunskap och
förståelse för de beslut som tas. Du får också möjlighet att lära känna dina
grannar vilket skapar en trygghet. Ditt engagemang kan även innebära vissa
praktiska uppgifter i det fall styrelsearbete inte är aktuellt. I det
fall en bostadsrättsförening inte kan utse en fungerande styrelse måste arbetet
läggas ut på ett konsultföretag vilket medför höga kostnader.
Föreningens styrelse behöver ha en bred kompetens för att
på bästa sätt förvalta våra fastigheter och dess ekonomi. Det gäller teknisk
kunskap beträffande fastigheter, installationer, IT-teknik kopplat till
installationer, underhållsplanering, ekonomi, juridik mm. Har vi en jämn
arbetsfördelning av arbetet i styrelsen sprids arbetet ut på flera huvuden och
den tid som erfordras för styrelsearbetet blir lättare att bära för alla.
Utöver det krävs att du har förmågan att samarbeta med olika
personlighetstyper, både inom styrelsen, GA och med upphandlade konsulter och
entreprenörer.
Styrelseåret börjar efter stämman och pågår till nästa
årsstämma. Det finns möjlighet att avgå under pågående styrelseår, men arvodet
uteblir då helt och hållet.
Som ledamot i styrelsen får man ett eller flera
ansvarsområden. Exempelvis garage/parkering, hantering av hemsidan,
leverantörskontrakt, gemensamhetsanläggningen (GA), fastighetsfrågor,
e-postinkorgen, nyckelhantering, budget/årsbokslut med mera. Planering och
uppgifter fördelas på årets ca 10 styrelsemöten. Genomförda uppgifter/arbeten
avrapporteras på efterföljande möte.
Ett tydligt fokusområde för styrelsen är att följa upp
föreningens kostnader och planera långsiktigt för dessa, det gäller löpande avtal,
underhållsplanering och förbrukningskostnader. Vi samarbetar även med våra
grannföreningar för att maximera möjligheten att ha alla
garage-/parkeringsplatser uthyrda, vi konkurrensutsätter leverantörer (även
banker) för att få ner kostnaderna och prioriterar bland önskvärda åtgärder för
att ha en så pass stabil ekonomi som möjligt.
Att hålla kostnaderna nere
Ett sätt att hålla nere kostnaderna är att låta bli att
köpa in tjänster utifrån och att föreningens medlemmar själva utför visst
arbete. För detta krävs att medlemmarna engagerar sig och deltar i de uppgifter
som behöver göras, exempelvis hjälper till på årliga städdagar.
För att föreningen ska kunna ha en stabil ekonomi behöver
vi alla hjälpas åt och agera korrekt. Det gäller enkla saker som du som medlem
själv kan påverka:
- Att vi sköljer ur våra förpackningar innan vi lämnar dem i källsorteringsrummen. Gör man inte det börjar det inom kort lukta illa, lukten sätter sig i själva återvinningskärlet. Kärlen behöver rengöras av leverantören.
- Tänk på att våra miljörum enbart är avsedda för källsortering - det är inga grovsoprum. Medlemmar som lämnar skräp (t ex en stol, en lampa eller en tavla) i återvinningsrummet innebär att vi får en påläggskostnad (straffavgift) från leverantören som får svårare att tömma kärlen på grund av platsbrist.
- Visa hänsyn till dina grannar. Om du som medlem stör dina grannar och inte skärper dig inte trots tillsägning från grannar och styrelse krävs det att vi köper in extern juridisk rådgivning för att hantera medlemmen.
- Vi är många boende som uppskattar när våra medlemmar kontrollerar att entréporten stängs ordentligt. Främmande personer kommer annars in med risk för sabotage/inbrott. Självrisken på fastighetsförsäkringen höjs och kostnader för skadegörelse i trapphus. Samtliga föreningar inom området har senaste tiden haft portar som ställts upp för att obehöriga ska kunna gå in.
- Vi behöver regelbundet göra rent kondenshålet i kylskåpet. Görs inte det täcks det igen, varpå kondensvatten under lång tid droppar ut på parketten och orsakar skador. Utredning av skadan görs av fukttekniker, kostnaden för uttorkning av bjälklaget måste föreningen stå för. Kostnaden för återställande av förstörd parkett står medlemmen för. Detta är en typ av skada som enkelt kan undvikas och anvisningar för att undvika det finns redovisad på föreningens hemsida.
- Förvara inte saker i trapphuset. Om en medlem förvarar saker/möbler/skräp/skor/pulkor i källargång eller trapphus (vilket är en utrymningsväg) får föreningen anmärkningar på brandskyddsronder varpå premien höjs.
- Låt gärna barnen leka på gården, men inte i våra fina rabatter. Om en medlem låter barn springa i rabatterna och/eller rycka upp plantor på gården måste vi och våra två grannföreningar ersätta de förstörda plantorna. Var rädd om vår fina trädgård!
- Medlem har picknick på gården och städar inte undan efter sig, tappade matrester drar till sig råttor, inte trevligt. Kostnad som tillkommer är sanering och råttfällor.
- Glöm inte att ställa undan leksaker mm på gården då barnen går in för kvällen. Vi får betala vår trädgårdsentreprenör för att de ska städa runt lekplatsen innan de kan påbörja sitt egentliga arbete.
Om alla engagerar sig, drar sitt strå till stacken och deltar i föreningsarbetet får vi tillsammans en starkare ekonomi och förening.
Tack för hjälpen!