För dig som är ny i föreningen

Hej och varmt välkommen till föreningen! BRF Nockeby Terrass består av 4 portar, fördelade på två huskroppar: Nockeby Backe 2E, F, G samt Nockeby Backe 6 (se de grå-/brunmarkerade husen i bilden nedan). På den här sidan hittar du blandad info som är bra att känna till. Se även denna sida för information om vilka delar som föreningen ansvarar för och vilka delar du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för. Saknar du info på hemsidan är du varmt välkommen att kontakta oss i styrelsen på nockebyterrass@gmail.com.

Försäkring
Som medlem i föreningen rekommenderar vi varmt att du tecknar en hemförsäkring, inklusive bostadsrättstillägg. Händer det något i din lägenhet och du saknar dessa två försäkringar så får du stå för kostnaden själv.

Telia
Vi har ett föreningsavtal med Telia, som omfattar bredband, telefon och TV-box. Du hittar router med användarnamn och lösenord till WiFi i elskåpet. I grundavtalet med Telia ingår TV-paket Lagom samt bredband 100/100 (och IP-telefoni). Vid inflytt behöver föregående innehavare stänga ner sin medlemsanslutning, så att du kan starta upp din för samma lägenhet. Detta görs direkt med Telia. Då kan du också göra andra tillval (utöka kanalutbud med mera), felsöka vid internetstörningar osv.

Varmvatten och el
Varmvatten debiteras efter förbrukning. Denna kostnad kommer att vara med som en egen post på avierna från föreningen.

Vi har sedan årsskiftet 2021/2022 gemensamhetsel. Detta innebär att du som ny medlem inte behöver teckna något elavtal. Varje lägenhet debiteras efter förbrukning, utöver det tillkommer en fast administrativ kostnad på 100 kr/lägenhet. Kostnaden för elen kommer att stå med som en egen post på avierna från föreningen.

Ibland sammanställs mätdatan för el och vatten för sent, alternativt att det är något tekniskt strul med sändaren, och hinner då inte komma med på den efterföljande månadens avi. I så fall kommer den att komma med på en senare avi. För dig som är ny i föreningen innebär det att den tidigare innehavarens förbrukning kommer att komma med på någon eller några av dina avier. Säljaren ska ha informerat dig om detta, och om du inte vill stå för den kostnaden löser ni det sinsemellan, eller med hjälp av mäklaren.

Garage/parkeringsplats
Hos oss finns möjlighet till garageplats, garageplats för el-bil, parkeringsplats utomhus samt garageplats för MC. Kontakta styrelsen med din förfrågan.

Se priser och villkor för parkering här

Vattenavstängning
Skulle du behöva stänga av vattnet i lägenheten, exempelvis för byte av kran, vid vattenläcka eller reparation av diskmaskin, har du en avstängningsfunktion för detta i badrummet.

Vid stopp i avlopp så har medlemmar tidigare nyttjat Solna högtrycksspolning (https://www.solnahogtryck.se/), och föreningen använde sig utav Haggrens rör (076 – 901 74 54, https://haggrensror.se/) till stamspolningen.

Tips på rörmokare för installation av blandare/kran osv:
Rörbussen VVS
Rörjouren

Hjärtstartare
Finns vid postlådorna i port 2 G

Felanmälan
Upptäcker du en skada eller fel i trapphus, med/kring port, gård, garage eller på fasaden kontaktar du styrelsen på nockebyterrass@gmail.com. Vid akut vattenläcka eller om elementen inte fungerar (främst vintertid) kontaktar du fastighetsskötare WIAB på deras journummer 08-80 16 28.

Uppstår det problem med hissen ska detta felanmälas direkt till KONE på 0771-500000.

Är det fel i själva lägenheten ansvarar du som boende för att åtgärda det, se sidan för ansvarsfördelning.