TV, telefon och data
Nytt avtal med Telia per 2025-07-18, kompletterande information kommer snart.
Några nya rutiner (uppdateras på hemsidan framöver).
- Bifogat finns informationsmaterial som ni delar ut till de boende med allt de behöver veta. Läs mer i bifogat dokument: Telia 2025-07-18
- Det ingår ny utrustning som de boende beställer direkt av Telia. I informationsmaterialet till de boende framgår det från när och hur de beställer den.
- Har ni utrustning sedan tidigare behåller ni och gör vad vi vill med.
- Mer information och svar på vanliga frågor för era boende finns på telia.se/merinfo
- Det kan hända att det kommer fakturor för perioder som sträcker sig efter det datum förändring på era tjänster skett. Vi ber er ändå betala de fakturor som ni får, beloppet justerar vi på er nästa faktura.
Eventuella frågor till Telia för de boende, kontakta 020-202070.
Innan du flyttar ut
När du flyttar ut behöver du avaktivera dina fibertjänster så att den som flyttar in på adressen kan aktivera tjänsterna i sitt namn. Kontakta oss på 020-202070 så hjälper vi dig att flytta med eller avsluta dina tjänster. På så sätt undviker du onödiga fakturor.
Efter beställd flytt eller avslut av tjänster kommer du att få en retursedel hemskickad för retur av utrustningen.
(Gammal info om tidigare avtal nedan, kommer tas bort)
Det finns ett avtal mellan din bostadsrättsförening och Telia om installation av bredband i din bostad. Bredbandsnätet består av en fiberkabel med så kallad Triple Play-funktion som levererar Digital-tv, Internetanslutning och det som tidigare var bredbandstelefoni men som sedan 2023 är hemtelefoni via mobilnät. Kostnaden avviseras med avgiftsavierna månadsvis. Digitalboxen och allt som ingår i IT-skåpet tillhör föreningen och ska alltså vara kvar i lägenheten om du flyttar.Följande ingår:
- En digitalbox (kollektiv box som tillhör bostadsföreningen). Observera att digitalboxen är knuten till det avtal som gäller mellan bostadsrättsföreningen och Telia. Du får alltså inte ta dem med dig om du flyttar.
- Internetanslutning med en hastighet på 100/100 Mbit per sekund - läs mer på https://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/lagom.
Du kan också skaffa hemtelefoni via mobilnätet, läs mer i dokumentet nedan (som heter hemtelefoni via mobilnätet) samt på telias hemsida: Hemtelefoni via mobilnätet - Telia.se
Notera att du behöver en telefon som är anpassad för telefoni via mobilnätet. Du väljer själv vilken telefon som passar dig. Vill du ändå behålla dina fasta telefonapparater, behöver du köpa till en mobilrouter och koppla in din telefon direkt i routern med ett RJ11 uttag. Om du väljer att koppla in telefonen via telefonjacket så behöver du en modularsladd. Det finns ingen garanti att det fungerar via telefonjacket.
Om din vanliga router (för bredband/wifi/TV) slutar fungera eller om andra problem kopplat till internet/tv uppstår kontaktar du Telias kundtjänst 020-755 766. Är routern trasig på grund av vanligt slitage skickar Telia en ny till dig, det går på garantin.
IT-skåp
I de flesta bostäderna finns IT-skåpet placerad i klädkammaren eller i hallen bredvid el-centralen. I IT-skåpet finns en panel med numrerade uttag, en så kallad patchpanel. I din patchpanel bestämmer du själv vilken funktion nätverksuttagen i respektive rum ska ha. När du flyttar in så är vissa uttag i sovrum, vardagsrum och kök redan aktiverade enligt information på insidan av IT-skåpet, men du kan alltså flytta och ändra fritt till andra uttag.
Felsökning och support
Se instruktion från Telia.